Punta Arenas

Hoe autostop naar Ushuaia helemaal anders kan uitdraaien...

all seasons in one day 10 °C
View Zuid-Amerika on Lisake's travel map.

Vorige week vertrokken we uit Puerto Madryn met eindbestemming Ushuaia. Onze couchsurfing host Gaby is zo vriendelijk ons tot aan een tankstation net voorbij Trelew te brengen. Terwijl we afscheid nemen, komt er een net een klein rood autootje aangereden. Even vragen, en we hebben meteen een lift naar Comodoro Rivadavia. Daar worden we, als alles goed gaat, opgewacht door Maru van couchsurfing. Soms loopt er al eens iets fout... Maru blijkt op haar werk te zijn, en laat ons zo lang wachten dat we al op zoek gaan naar een hostel of een camping. Na een paar uur laat ze toch van zich horen, een vriend komt ons ophalen en brengt ons naar een klein kantoortje, waar we tot iets na middernacht gewacht hebben. Vreemde ervaring, maar we hadden uiteindelijk toch een bed om in te slapen.

De volgende ochtend brengt Maru's broer ons naar een tankstation, waar we op zoek gaan naar een lift tot in Rio Gallegos, of wie weet, meteen tot in Ushuaia.

We spreken alle autobestuurders aan. De ene auto zit vol, de andere gaat de andere kant uit, nog een andere verzint een flauw excuus... Dan maar de grote middelen inschakelen, een grote witte vrachtwagen! Joaquin, de camioneur, gaat niet naar Ushuaia, maar we kunnen wel een eindje mee. We komen al snel aan de praat, en Joaquin, die chileen blijkt te zijn, overtuigt ons om Chile te gaan ontdekken. Zijn eindbestemming is Punta Arenas. We brengen een dag en half door in zijn vrachtwagen, slapen in zijn 'stapelbed' en we komen heel wat te weten over Chile.

Aangekomen in Punta Arenas maken we meteen kennis met één van de lokale specialiteiten: paila marina, een zeevruchten soep... mmmm... Daarna gaan we op zoek naar een couch, en we vinden... Anibal! Anibal vertelt ons over de trekking van vier dagen naar kaap Froward, het meest zuidelijke punt van het vasteland. Al snel beslissen we dat we het zullen proberen. Nog wat eten kopen voor onderweg, rugzak inpakken met het hoogstnodige, en Anibal brengt ons naar het einde van de weg.

Rond 17uur zondagnamiddag beginnen we aan de tocht. Het 'pad' loopt via rotsige stranden, door bossen en sponsachtige bodems. De eerste dag en half is vrij makkelijk, het pad is goed aangeduid met lintjes en pijltjes.
Gemakkelijk... tot we aan een rivier komen, met heeeeel veel water. Gelukkig had Anibal ons verteld dat we de rivieren best oversteken bij laagtij... dat wordt dus wachten.

En inderdaad, de rivier heeft bij laagtij een veel lager niveau. Met het water tot aan de heupen, rugzak boven ons hoofd, steken we de ijskoude rivier over. Het pad is steeds minder goed aangeduid. We moeten een paar keer zelf een weg zoeken door het dichte bos, waar de rotsen te steil zijn om via het strand verder te gaan.

Dinsdagavond steken we de laatste grote rivier over, opgelucht dat het moeilijkste achter de rug is.

Maar dat was te vroeg gejuicht. Het deel dat volgt zijn steile rotsen, een paar stranden met grote keien glad van de algen en de regen, en om het nog moeilijker te maken moeten we telkens uitwijken voor omgevallen bomen. We worden daarbij nog opgejaagd door het stijgende niveau van het water. Wanneer we eindelijk het kruis van Froward in zicht krijgen, beslissen we het laatste stuk zonder rugzak te doen. We zijn op heel de tocht nog geen kat tegengekomen, we zijn dus vrij gerust om onze rugzak achter een boom te verstoppen. We gaan verder, 15kg lichter, maar het stijgende zeeniveau en de gevaarlijke rotsen maken ons wat bang. Uiteindelijk komen we vast te zitten, de rotsen kunnen we niet meer over omdat het water te hoog staat, en het bos is te dicht om door te komen. We moeten ons tevreden stellen met een foto van Froward van de baai er net naast.

Als het water weer begint te dalen beginnen we aan de moeilijke tocht terug. We hebben geluk wanneer we een vissersbootje zien. Met een fluitje trekken we hun aandacht en proberen we 'bootstop'. De volgende dag nemen ze ons een eindje mee, waardoor we een dag wandelen uitsparen. Ze vissen op centolla, koningskrab.
Als ze horen dat we heel de week enkel pasta en rijst hebben gegeten, zetten ze meteen de kookpot op het vuur... en even later mogen we proeven van de net opgeviste krab... mmm.

De terugreis werd wat ingekort, maar we moeten toch nog een lang dag lopen, moe, met spierpijn en daarbij nog regen en kou. Als we aan de weg komen, waar we autostop willen doen, blijken er geen auto's te zijn. We moeten nog een km of 6 op onze tanden bijten, tot we eindelijk opgepikt worden, bestemming Punta Arenas.

Posted by Lisake 21:44 Archived in Chile Comments (3)

Punta Arenas, Chile!

View Zuid-Amerika on Lisake's travel map.

We zijn net aangekomen in Punta Arenas!

Meer uitleg volgt later...

Posted by Lisake 11:58 Archived in Chile Comments (1)

Puerto Madryn

Couchsurfing bij Gaby, Ber en la China, wilde paarden en schattige pinguins

View Zuid-Amerika on Lisake's travel map.

We zijn wat laat vertrokken naar Puerto Madryn, dus we zijn niet ver geraakt. We brengen de nacht door op een camping in Rio Colorado.

Het is warm, heel warm en heel droog. Het enige wat je dan kan doen is...... siesta!

De volgende dag plooien we al vroeg ons tentje op en gaan we op pad. We moeten de mensen wat overtuigen dat onze rugzakken wel in de auto zullen geraken, maar het lukt. De eerste auto brengt ons tot in San Antonio Oeste. Onze volgende chauffeur is een oud-autostopper en avonturier samen met zijn vrouw. Ze vertellen ons heel wat wilde verhalen, en nodigen ons uit om eens een bezoekje te brengen in Tandil, waar ze hun buitenverblijf hebben.

In Puerto Madryn worden we warm ontvangen door Ber en Gaby, een Spaans-Argentijns koppel met heel veel reiservaring. La China is hun hond, die ons ook enthousiast verwelkomt. We gaan samen wandelen op het strand.

De volgende dag is het fiesta nacional del cordero waar we een 'jineteada' bijwonen. Het is een heel spektakel waarbij het de bedoeling is 12 seconden op een ongetemd paard te blijven zitten, om er daarna afgehaald te worden door een andere gaucho te paard. Het gaat er wild aan toe, ongelooflijk dat er niet meer gewonden vallen. Slechts één man moet met de ambulance worden afgevoerd, nadat het paard zijn been vertrapt heeft.

Dichtbij Puerto Madryn, op Punta Tombo, is een ander spektakel te aanschouwen. Een hele kolonie pinguins komt er aan land om zich voort te planten. In november komen de eitjes uit en in januari zijn de meeste pinguinkuikens al groot genoeg om uit het nest te komen. De mama- en papa-pinguin wandelen naar zee, om te eten en een reserve aan vis op te slaan, om de kuikens in het nest te gaan voeden.

De jonge pinguins hebben donzen pluimpjes die ze beetje bij beetje verliezen, waarna ze donkergrijs zijn. Pas het jaar nadien als ze opnieuw hun pluimen verliezen, krijgen ze de volwassen zwarte kleur. De pinguins zijn niet groter dan 50 centimeter, maar ze zijn niet bang om mensen weg te jagen, die te dicht in de buurt komen.

Posted by Lisake 17:31 Archived in Argentina Comments (1)

Pehuen Co

een badstad zonder asfalt

View Zuid-Amerika on Lisake's travel map.

Maandag zijn we uit Buenos Aires vertrokken om 6u 's morgens. Amai dat deed pijn zo vroeg opstaan. Maar we moesten er wel iets voorover hebben. Mercedes en Hugo nemen ons voor niks mee naar Pehuen Co. Onderweg krijgen we ook nog uitleg over alles waar we voorbij rijden en er ontwikkelen zich interessante gesprekken over onderwijs, migratie en natuurlijk ook over politiek (het favoriete gespreksonderwerp van Esteban en zijn landgenoten). We komen aan in Pehuen Co rond 13u en het middageten staat ons al op te wachten. Daarna een kleine siesta, de temperatuur laat hier niemand buiten komen tussen 12 en 17uur.

Later gaan we het dorpje wat verkennen. Over zandwegen, nergens asfalt, Pehuen Co is gelukkig gespaard gebleven van de toeristische invasie. De mensen komen hier eerder de rust opzoeken. Hoewel toch niet alles ideaal is. Enkele jongeren hebben als enige hobby door de straten scheren en cirkels maken op het strand met quads. Het strand is voor een groot deel gevuld met 4x4's van mensen die te lui zijn om tot aan het strand te wandelen. Ze zouden dit beter verbieden, omdat de stranden van Pehuen Co bezaaid liggen met fossielen. Er zijn ook pootafdrukken gevonden van heel heel lang geleden, van cliptodonten en nog andere rare wezens. In het kleine museum krijgen we uitgebreid uitleg van een paar geologie en archeologie-studenten.

De volgende dag is een visexcursie op zee gepland. Esteban staat al vroeg op, in de hoop terug te komen met heel veel verse vis.... maar helaas. Vorige nacht is een visser verdwenen en door de zoektocht mag geen enkel bootje uitvaren. De arme man is in paniek geraakt toen de motor uitviel en niemand bleek te reageren op de alarmsignalen. Hij is in het water gesprongen om naar het strand te zwemmen. De sterke stroming is de man fataal geworden.

Een ander speciaal fenomeen in Pehuen Co is de zonsopgang en -ondergang, beide zijn in zee, omdat Pehuen Co in een baai ligt. Wij zijn uiteraard alleen naar de zonsondergang gaan kijken.

Onze laatste dag maken we een excursie naar de Sierra de la Ventana. Een bergketen met een gat in de bergtop, de 'ventana'.

Het zicht door dit venster is ongelooflijk. Voor 10 pesos elk mogen we de klim beginnen. Veel rotsen en veel zon, die we trotseren met onze stevige stapschoenen en zonnecrème factor 50.

Het zicht is echt de moeite, maar het toeval wil dat net die dag een paar scoutsgroepen ook de ventana beklimmen. Snel foto maken en de berg af, want rusten is toch niet mogelijk.

De volgende dag brengen Hugo en Mercedes ons tot in Bahia Blanca, waar we afscheid nemen. Wij gaan verder 'a dedo', met de duim in de lucht!

Posted by Lisake 10:41 Archived in Argentina Comments (1)

Kaartje

View Zuid-Amerika on Lisake's travel map.

Posted by Lisake 13:02 Archived in Argentina Comments (0)

(Entries 46 - 50 of 62) « Page .. 5 6 7 8 9 [10] 11 12 13 »