Fiambalá en zijn magische warmwaterbronnen

View Zuid-Amerika on Lisake's travel map.

Na een lange dag autostoppen met tussendoor ook een paar kilometer wandelen, komen we aan in Fiambalá. Audrey, Omar en hun dochtertje van drie, Sarita, zijn de plaatselijke couchsurfingspot. Als we aankomen maken we kennis met Peter uit België (peetopreis.skynetblogs.be), die een dagje eerder is aangekomen. Ik ben blij om nog eens wat vlaams te spreken, en ook Esteban oefent zijn nederlands nog eens.

Audrey, een franse die al 9 jaar in Fiambalá woont, neemt ons mee naar het schooltje waar ze franse les geeft. Door te vertellen over onze reis, hopen we dat misschien ooit één van deze jongeren iets verder zal kijken dan zijn dorpje. Het valt ons op dat de zo rumoerige jongeren helemaal stil worden bij het neerlaten van de vlag. In de Argentijnse scholen is het de gewoonte om elke dat voor de lessen beginnen de vlag te heisen, om ze weer neer te laten na het laatste lesuur. De jongeren staan bijna militair geordend, per klas en meisjes en jongens in aparte rijen.

Voor al dit nationalistisch gedoe zou ik hier zeker niet naar school komen, maar het uitzicht vanop de speelplaats is wel de moeite waard.

's Avonds vertrekken we naar de 'termas' van Fiambalá, in een internationaal gezelschap. Eerst een kip op de barbecue, een beetje groenten, wat pasta.... en daarna relaxen in het warm water onder de sterrenhemel, met een glaasje fernet natuurlijk!

Daarna slapen we nog een paar uurtjes in ons tentje, en 's morgens genieten we van een prachtige zonsopgang. Het rond bolletje op deze foto is niet de zon die opkomt, maar wel de maan die ondergaat.

In Fiambalá zijn heel wat lekkere wijnen. We worden samen met Audrey uitgenodigd op een asado in bodega Don Diego. En in bodega Tizac gaan we meehelpen met de druivenpluk van de volle maan. Bij elke volle maan worden druiven geplukt voor het maken van een speciale wjin.

De streek rond Fiambalá is heel dor en droog en er zijn zelfs duinen. Esteban en Peter gaan wandelen naar de duinen en komen zelfs in een kleine zandstorm terecht.

Posted by Lisake 22:10 Archived in Argentina Comments (0)

Ijsjesverkoper in Chilecito

View Zuid-Amerika on Lisake's travel map.

De ijsjesverkopers zijn geen ijsautootjes met allerlei muziekskes zoals bij ons. Hier zijn het ijsfietskes, met een ventjes die de hele dag 'HELADO' moet roepen. 1 peso of 20 eurocent voor een waterijsje!

Posted by Lisake 14:05 Archived in Argentina Comments (0)

Kaartje

Om meer foto's te zien, klik op de gewenste locatie.

Para ver mas fotos, haga clic en el mapa.

Posted by Lisake 18:53 Archived in Argentina Comments (0)

La Rioja, provincie van vino patero, olijven en goudmijnen

View Zuid-Amerika on Lisake's travel map.

Maandag 22 maart vertrekken we uit Cordoba met de bus tot Malagueño, net iets buiten de stad. Na het afstappen van de bus even paniek, mijn thermosfles is weg, waarschijnlijk uit de zijzak gevallen op de bus. Met mijn Belgische gsm probeer ik naar de busmaatschappij te bellen, maar zoals velen wel weten, werkt die gsm amper en het lukt dus niet. Dan zie ik plots aan de overkant van de autosnelweg de bus terugkeren, Malagueño is namelijk de eindbestemming van deze bus. Gelukkig is er niet te veel verkeer en ik loop snel naar de overkant, gebarend naar de bus dat hij moet stoppen. Het blijkt niet dezelfde bus te zijn, maar de chauffeur legt uit dat onze bus waarschijnlijk binnen 20 min weer langskomt. We wachten en kunnen de fles gelukkig recupereren.

Na dit beetje stress begint een lange dag autostoppen. We geraken maar moeizaam vooruit. Na meerijden met vijf verschillende auto’s komen we aan in Chamical, in de provincie La Rioja. Onderweg komen we ook een 100-jarige auto in perfecte staat tegen. De chauffeur wil ons wel meenemen, maar er is echt geen plaats.

De bedoeling is tot in Chilecito te geraken, maar het is al vrij laat. Onze laatste chauffeur contacteert een vriend van hem, die naar La Rioja gaat vanavond. Het begint al donker te worden, daarom besluiten we een beetje af te wijken van het plan en we gaan mee tot in La Rioja, waar we overnachten. De volgende dag liften we verder naar Chilecito, maar weer zullen we afwijken van het plan. We rijden mee met een politie-agent in zijn oude Renault 12 naar Villa Union. We rijden door het nationaal park Talampaya, waar we aan paar keer stoppen om te genieten van het prachtig uitzicht.

De hoofdattractie van dit nationaal park is een …. die enkel met een gids en wat geld bereikbaar is. We zijn al tevreden met wat we gezien hebben, en besluiten dan ook de hoofdattractie over te slaan.
José, onze chauffeur-politie-agent, nodigt ons uit om bij hem te overnachten. We aanvaarden dankbaar zijn voorstel, en gaan wat op verkenning in Villa Union.

Bij gebrek aan auto’s op de baan om te autostoppen, nemen we de volgende dag de bus naar Chilecito. De bus is niet het soort luxueuze bus die in Argentinië meestal reist tussen de grote steden. Het is een stoffige versleten geval, waarvan ik hoop dat vooral de remmen en het stuur goed werken. De buschauffeur nodigt ons uit om vooraan plaats te nemen, als enige blanken (= toeristen) op de bus. Hij legt uit dat we zo een beter zicht zullen hebben op de Cuesta de Miranda, de rit die ons over de bergen zal brengen, met als hoogste punt een pas op 2020 meter. We maken onderweg een paar foto’s voor de thuisblijvers ;) We eten ook lekkere druiven, uit de tuin van iemand die onderweg is opgestapt.

In Chilecito aangekomen is de chauffeur zo vriendelijk om met zijn gsm Dady te bellen. Dady is onze volgende ‘couch’. We worden hartelijk ontvangen door Dady, Denise, haar 13-jarige dochter en haar jonger broertje Ignacio. Samen met de hele familie, met oma en tante, vieren we mijn verjaardag. De brownie met lekker Belgische chocolade ontbreekt, maar de appeltaart is ook lekker en de sfeer zit er in.

Chilecito is bekend om zijn kabelbaan, met zijn 35 km de langste van de wereld, die een hoogteverschil van 3500 m overbrugt. De wagonnetjes brachten het goud via de kabel op 4 uur tijd tot in Chilecito. We gaan enkel kijken naar het eerste station in Chilecito, en het tweede op 1539m hoogte.

Er is ook nu nog heel wat te doen rond de bergketen Famatina, omdat een canadees bedrijf Barry Gold de berg weer wil beroven van al zijn rijkdom. Al twaalf jaar lang zijn de tegenstanders in staat om het bedrijf tegen te houden via wegblokkades en allerlei acties. We zien veel mensen met t-shirts en stickers die zeggen: ‘El Famatina no se toca’. Het is triest om te zeggen, maar wij denken dat er wel een dag zal komen dat het bedrijf zal winnen.

Met een gemengd gevoel vertrekken we uit Chilecito, al autostoppend naar Fiambalá.

Posted by Lisake 18:03 Archived in Argentina Comments (0)

Cordoba

stad met het hoogste fernetgebruik van het land!

View Zuid-Amerika on Lisake's travel map.

’s Morgens vroeg vertrekken we met de bus naar het tankstation achter de Walmart van San Luis, waar het volgens onze gastheer Alejandro ideaal is om te liften. Vandaag zijn we niet alleen om te liften. Onze vriend, de Cordobees, die ook bij Alejandro logeerde wil vandaag ook naar Cordoba. Hij heeft geen ervaring met liften, heeft gisterenavond veel alcohol gedronken en heel de nacht gedanst, wat niet echt een goede start is. Voor we vertrekken spreken we af dat hij even meekomt met ons, om te zien hoe we aan de mensen vragen of ze ons willen meenemen, en daarna moet hij het alleen proberen. Met 3 liften is heel moeilijk, en Esteban en ik tellen eigenlijk al voor drie met onze twee supergrote (en zwaaaare!) rugzakken. Onze vriend blijkt maar niet te begrijpen dat hij het alleen moet proberen, en wij raken maar niet aan een lift met hem in de buurt. Het is nogal pijnlijk, maar we proberen hem af te schudden, wat na een paar uur ook lukt. Het is al bijna middag als ik aan Raúl vraag of hij toevallig richting Cordoba rijdt. Dat blijkt zo te zijn, maar als ik vraag of we misschien mogen meerijden, kijkt hij ons wat argwanend en twijfelend aan. ‘Er is toch geen gevaar?’, vraagt hij. Ik moet wat lachen, en kan hem na wat babbelen toch overtuigen.

Raúl vertelt ons over zijn huisdier, een stinkdier! Het diertje reist mee in de koffer, maar gelukkig is er geen geurtje aan de lucht. Blijkbaar hebben ze de kliertjes in kwestie laten weghalen en is het een huisdier zoals een ander. Raúl brengt ons tot in Villa Mercedes, waar we nog samen op de foto gaan met het speciale huisdier, waarna we afscheid nemen. Na een paar uur liften in de hete zon krijgen we uiteindelijk een lift naar Cordoba van Dulio en Fabiana, twee sympathieke Argentijnen. Onderweg stoppen we zelfs even bij een meer om wat foto’s te maken.

Rond 19u zetten ze ons af voor de deur van Pamela van couchsurfing. Pamela komt uit Paraguay, studeert aeronautische wetenschappen in Cordoba en spreekt sinds haar jeugd vlot drie talen: Guarani, Spaans (de landstalen) en Portugees (haar moedertaal). Paraguay was het eerste land dat een ‘indianentaal’, het Guarani, erkende als landstaal, naast het Spaans. Pamela weet onze interesse op te wekken om ook naar Paraguay te gaan, een land waar weinig toerisme is. Nog specialer is dat Pamela ook Nederlands spreekt! Het zal voor veel mensen ongelooflijk lijken, maar in Cordoba is er namelijk een cursus Nederlands op de universiteit. We spreken heel wat Vlaams, zo is het bij Esteban, maar ook bij mij weer wat opgefrist.

Een paar dagen laten gaan we Nicolas bezoeken, een Cordobees die we vorig jaar in Brussel hebben leren kennen. En raar maar waar, ook Nicolas spreekt Nederlands. Nicolas neemt ons mee naar de Nederlandse les om zijn lerares en medestudenten te leren kennen. De lerares spreeks perfect Vlaams, haar ‘vadertaal’. Veel les is er niet, omdat ook een andere studente bezoek heeft meegebracht, haar Nederlandse vriendin. We praten wat en na de les gaan we samen empanadas eten.

In Cordoba doen we natuurlijk ook wat aan toerisme. Cordoba is de tweede grootste stad van Argentinië, na Buenos Aires. Cordoba is bekend voor zijn universiteit, de eerste in Argentinië, en de vierde in heel Amerika, gesticht in 1613 door de Jezuïeten.

We wandelen wat rond in het centrum van de stad en gaan ook het stadhuis (cabildo) bezoeken.

In Cordoba ontmoeten we heel wat oude vrienden. Waaronder Carolina en Franco. Carolina brengt ons in haar oude Ford Falcon 1978 naar Carlos Paz.

Daarna nemen we de bus naar La Falda waar we overnachten bij de ouders van Franco. Het is alsof we even thuiskomen, we worden ontvangen alsof we hun kinderen zijn. We eten een lekkere asado en de volgende dag nemen ze ons mee voor een ritje van La Falda naar Huerta Grande, Villa Giardino en Valle Hermoso.

Posted by Lisake 13:15 Archived in Argentina Comments (1)

(Entries 31 - 35 of 62) « Page .. 2 3 4 5 6 [7] 8 9 10 11 12 .. »